Formandens beretning fra generalforsamling 2016

02. december 2016 kl. 21:21

Formandens beretning til generalforsamlingen 2016:

2016 har været et godt og til tider turbulent år, hvor der er sket rigtig meget på fodboldbanerne og omkring klubben og jeg vil her forsøge at præsentere nogle af de væsentligste højdepunkter.

Først vil jeg dog starte med at mindes et af vores medlemmer som gik bort alt for tidligt. Her i efteråret mistede vi en af vores store drivkræfter Henning Pedersen, som i starten af efteråret gik bort efter kort tids sygdom. Henning har ydet en kæmpe indsats for Boldklubben gennem Cafeteriet og Boldklubbens Venner hvor han var formand i en lang årrække. Jeg vil gerne bede jer alle om at rejse jer og holde et halvt minuts stilhed for at mindes Henning.

På generalforsamlingen sidste år blev der valgt en helt ny bestyrelse, som startede op med store udfordringer, da regnskabet ikke blev godkendt på generalforsamling. Der blev brugt rigtig mange timer på at få ryddet op i regnskabet og få det udarbejdet, således at det kunne blive godkendt på en ekstra ordinær generalforsamling.

Sideløbende med arbejdet omkring regnskabet, så skulle den nye bestyrelse også påbegynde arbejdet omkring fejringen af Ryslinge Boldklub som i foråret kunne fejre 75 års jubilæum, samt organisere trænere, træningen m.m. inden sæsonen kunne skydes i gang, så det var en meget turbulent tid lige efter generalforsamlingen.

Som nævnt så havde vi 75 års jubilæum og det blev fejret med en stor reception i hallen, hvor der var ca. 80-100 gæster som var med til at fejre jubilæet. I forbindelse med jubilæet, så blev der udnævnt to nye æresmedlemmer, Anders Lauritsen og Per Hanfgarn, som nu kommer til at hænge på ”Wall of Fame” sammen med de 5 andre æresmedlemmer som vi har i Boldklubben. Boldklubbens venner ville også være med til at fejre vores jubilæum, så de arrangerede en stor jubilæumsfest et par uger senere hvor vi var små 100 gæster, og det er vores håb at en sådan fest kunne blive en tradition i årene fremover.

I lighed med sidste forår, så indledte vi igen i år et samarbejde med Tre Ege skolen og friskolen omkring de yngste årgange. I år udvidede vi samarbejdet så det både var for 0. og 1. klasse, så det var ca. 75 elever der fik glæde af vores arrangement. I modsætning til sidste år, så valgte vi i år at undlade at samarbejde med DBU Fyn for at holde udgifterne nede, så vi udarbejde selv et program og fik nogle lærere og trænere til at hjælpe til. Arrangementet var delt ud på 3 fredage á 1½ time og det hele blev afsluttet med en kamp mellem lærere/trænere mod elever – en kamp som eleverne naturligvis vandt og de blev derfor belønnet med en medalje og en invitation til at komme til fodboldtræning i Boldklubben.

Vi har en del år deltaget ved ”Vi rocker” i Odense og derigennem tjent en del penge til klubben, men arrangørerne bag ”Vi rocker” havde fået stor konkurrence af Tinderbox og ønskede derfor ikke at arrangere ”Vi rocker” i år. Derfor skulle vi som klub se om vi kunne skaffe ekstra penge på en anden måde, og vi fik chancen for at komme med til den nye Heartland Festival på Egeskov Slot og via vores gode renommé fra ”Vi rocker” så blev vi også inviteret til at stå i bar til AC/DC-koncert i Århus, så vi fik tjent et pænt beløb.

Vi har i år gentaget sidste års succes med målaktier og i år fik vi solgt imponerende 393 målaktier á 25,- kr. mod 305 stk. sidste år. I forårets 140 kampe blev der pudsigt nok scoret 393 mål, hvilket altså er samme antal som antal solgte målaktier. Der var 3 gæt på 394 mål og efter lodtrækning kunne Ole Jakobsen overrækkes gavekortet på 5.000,- kr. til Gislev Rejser.

Som afslutning på forårssæsonen så deltog årgang 2004 og 2007 til Kerteminde Cup, og begge hold havde nogle fantastiske dage, hvor årgang 2007 endte med at vinde stævnet og årgang 2004 blev nummer 2, så flot præstation af begge hold.

Sportslige resultater: Rent sportsligt, så vil jeg starte med de yngste, som i år har haft vokseværk. Vi startede ud med 6 spillere indendørs og det var 6 spillere som dækkede de 4 yngste årgange, så det så faktisk skidt ud, men vi fik efterhånden styr på træningen og flere og flere kom til, og her i starten af efteråret var vi tæt på 30 spillere på en træningsdag for de 4 årgange, så det var en flot fremgang.

Vores årgang 2007 har også haft en flot sæson. De startede med 11-12 spillere og endte med en trup på 20 spillere. De havde to 5-mands hold som gjorde det rigtig godt til de stævner de deltog i, og højdepunktet var hel sikkert at de vandt Kerteminde Cup.

Vores årgang 2005-6 blev i år slået sammen til ét hold og så skulle de stifte bekendtskab med 8-mands fodbold. Holdet har været myreflittige til træning og truppen tæller 15-16 spillere, så her er vi også godt repræsenteret.

Vores årgang 2004, som sidste efterår vandt deres række, fortsatte de gode takter i år. Trods en smal spillertrup, så vandt de deres række i foråret, og her til efteråret rykkede de op i A-rækken, som de meget overraskende også vandt efter nogle meget hårde og nervepirrende kampe. Det hele blev fejret med stor pokal og medaljer fra deres sponsor, samt guldparykker og guldkonfetti.

FC Midtfyn: Gennem FC Midtfyn har vi haft 3 ungdomshold og et dame seniorhold i både forår og efterår. Drengene fra årgang 2000-03 har virkelig haft vokseværk i år. Det er på fremragende facon lykkedes vores trænere at få fat i de unge drenge og bibeholde dem og der har været træningspas, hvor de tilsammen har været over 30 spillere, så det tegner lovende.

Resultatmæssigt har det mest været stolpe ud for holdene som har tabt alle de tætte kampe, men det har en god stemning og kammeratskab på holdet.

Vores piger årgang 2001-2003 har haft en tilbagegang i spillertruppen og det har ofte været svært for dem at stille hold, men trænerteamet har udført et godt stykke arbejde og formået at klare sig gennem sæsonen selv om de var hårdt udfordret.

Dame senior under FC Midtfyn har vi som Boldklub ikke haft så meget gavn af, da de hverken træner eller spiller kampe i Ryslinge.

Herre senior:

Her har vi virkelig haft en turbulent sæson.

Vores førstehold startede foråret på en suveræn sidsteplads og der skulle virkelig ske mirakler hvis holdet skulle blive i serie 2. Holdet startede op med nyt trænerteam og et par nye spillere og det så faktisk fornuftigt ud i mange af kampene og det blev også til sejre, men holdet måtte som ventet erkende at nedrykningen var uundgåelig.

Efter forårssæsonen valgte træner og størstedelen af førsteholdet at forlade klubben og søge nye græsgange, og det efterlod vores seniorafdeling med svære vilkår for efterårssæsonen. Vi fandt dog en ny træner og fik et par spillere og både første og andet hold kløede på og kæmpede hårdt for klubben og hinanden, men begge hold sluttede desværre i den nedre del af deres rækker, men vigtigst af alt så ser det ud til at spillerne har bevaret det gode humør og kammeratskab.

Samarbejde med B&U-konsulent: Vi har i år i samarbejde med Gislev og Kværndrup haft ansat en B&U konsulent fra DBU for at styrke børne- og ungdomsarbejdet i klubberne. Konsulenten hedder Erling Thomsen og der er blevet taget rigtig godt i mod ham fra alle spillere og trænere, og han har virkelig bidraget til at vi har fået et godt træningsmiljø.

Samarbejdet fortsætter også næste år.

Hvad bringer næste år:

2017 bliver på mange måder et spændende år, hvor der virkelig kan ske store omvæltninger for Ryslinge Boldklub og området omkring hallen. Nedskæringer betyder at nogle af vores baner kun bliver slået hver 14. dag

Tilskuddene bliver mindre og hallejen stiger, så vi bliver udfordret rent økonomisk.

Hvad angår klubben og vores hold, så ønsker vi stabilitet omkring vores seniorhold. Der skal ro på og afdelingen skal genopbygges ud fra sociale relationer og der skal skabes et godt træningsmiljø.

Ungdomshold: Vi skal forsøge at fastholde vores trænere og spillere gennem et godt træningsmiljø. Der skal arrangeres ture for alle hold. Vi skal forsøge at samle alle hold og forældre udenfor banen, således at vi får et godt sammenhold i klubben og alle tager ansvar og bidrager til klubbens arbejde.

Vi ønsker herigennem at øge vores antal af frivillige hænder, da vi er meget afhængige af at alle bidrager for at få en klub til at fungere.

Tak til:

Bestyrelsen for et godt samarbejde i årets løb.

Johnny Mogensen, Lars Andersen, Anders Lauritsen, Gitte Bastholm og Dorthe Foli for et fantastisk arbejde med at få udarbejdet regnskabet for 2015.

Boldklubbens Venner: For en god økonomisk støtte samt en fin jubilæumsfest.

Pølsevognen som har været et stort aktiv for os ved hjemmebaneaktiviteter.

Cafeteriet som har knoklet hårdt for os ved mange arrangementer og derigennem ydet et flot økonomisk tilskud. Samt en flot indsats ved vores reception.

Henning Maegaard – for en stor hjælp med Heartland festival og AC/DC-koncerten, samt de frivillige som hjalp til ved disse arrangementer.

Kim Klindt – for en stor hjælp med vores jubilæumsskrift og podestævner. Paul Hadberg – for opsætning af Klubblad.

Dommere, trænere og alle frivillige der har hjulpet i årets løb.